fredag 10 februari 2012

Konsten



Maria Otter (överst) och Karin Broos är några av mina absoluta favoritkonstnärer och vi är lyckliga ägare av tavlorna ovan, samt en till av Karin Broos.

Jag älskar att gå på konstutsällningar. Det som händer i kroppen när jag ser en vacker, spännande, intressant, rolig, tänkvärd eller bara allmänt fantastisk tavla kan inte beskrivas som något annat ett lyckorus! Det är otroligt hur en tavla kan beröra och sätta igång tankar och funderingar. Och hur man kan titta och titta, år efter år, på samma konstverk och aldrig tröttna. Hur en tavla bara växer och ger nya infallsvinklar genom livet. Och hur man tolkar tavlan när man är i ett sinnestillstånd och kanske helt annorlunda när man är på ett annat humör eller i en annan fas i livet. För mig är det väldigt viktigt att jag tycker om det som hänger på väggen, för jag vilar i tavlorna. Då får det inte skava någonstans. Jag vill inte att en tavla som hänger hemma upprör. Men det härliga är att det är så enkelt, för det är alltid kärlek vid första ögonkastet för mig när det gäller konst.

1 kommentar: