fredag 25 september 2009

Ordning och reda

Insåg ganska nyligen att det är dags för rensning igen. Garderoberna svämmar över och jag får sicksacka mellan prylarna. Det har en tendens att komma in fler saker i hemmet än det kommer ut och jag blir alltid lika förvånad över hur mycket vi samlar på oss på ganska kort tid. "Vi" är väl i första hand "jag", så det är bara att bita i det sura äpplet och börja sortera! Jag är en sann vän av ordning och tycker inte om när det börjar bli rörigt i garderober och andra förvaringsutrymmen. Faktum är att det går åt energi att sortera intrycken av alla dessa saker så då är det bättre att göra den "riktiga" sorteringen och bli av med allt som tar energi. Att rensa och ordna upp kan minska irriation och oro med 15-20 procent enligt forskning i miljöpsykologi.

Så nu åker jag till insamlingen eller lägger ut till försäljning. Om någon av er skulle vara intresserad så finns en etikett här till höger som heter "till salu". För att ni inte ska få varje sak jag lägger ut som ett nytt inlägg bakåtdaterar jag dem så de hamnar sist i bloggen. På så sätt ser ni bara sakerna om ni klickar på "till salu"-fliken.


Bild från Ikea.

3 kommentarer:

  1. Ja man har ju en tendens att samla. Om man följer feng shiu modellen så ska man göra sig av med en grej när man skaffar en ny. Gör man det? Nej! Bör man det? Ja! //Kajsa

    SvaraRadera
  2. Ja man borde ju rensa lite oftare eller följa Feng shiu modellen dvs in med nåt nytt och släng nåt gammalt. Gör man det? Nej! Borde man det? Ja! Lycka till// Kajsa

    SvaraRadera