fredag 11 september 2009

Fulhet och skavda kanter

De flesta inredningstidningar handlar om livsjnuteri och det goda livet. Där finns inte plats för fulhet och skavda kanter. Det är perfekt, aldrig stökigt - möjigtvis finns plats för några utplacerade "rätta" vardagsföremål. Vi får inte se tvätthögar, soppåsar eller fläckar på bordet. Och det kan jag förstå för det är inte inspirerande med "för mycket verklighet". Men ibland kan jag sakna lite mer verklighet; tidningshögar, överfulla bokhyllor, olika handdukar i badrummet, diskmedlet framme. Äktheten. Någon bor ju där. För mig är det lika med levande och mysigt. Perfekt är inte hemtrevligt. Inte heller personligt.
Den här boken hittade jag när vi var på Gotland en sommar (där jag för övrigt fick hur mycket inspiration som helst :) Tycker att allt i den är vackert, genuint och äkta.

http://www.bokus.com/b/9789153422143.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar