tisdag 8 september 2009

Att titta in i husets själ

Jag är omåttligt förtjust i vackra fönster. Fönstren säger mycket om ett hus och jag förstår de som säger att det är husets ögon. Då handlar det ju om att få en inblick rakt in i själen!

I våras beställde vi en ny balkongdörr och ett fönster som ska sitta bredvid varandra. Vi vill på sikt byta alla fönster, men de vi har fungerar ett tag till så vi tar det efterhand. Vårt enda originalfönster kommmer jag såklart inte byta ut! Känslan som finns i det fönstret går inte att ersätta så det underbart, vackra fönstret ska renoveras.

Eftersom vi har ett trähus som är byggt 1919 ska det vara tvåglas träfönster med spröjs. Det är såklart specialmått på både dörr och fönster vilket innebär extra lång leveranstid - 10 veckor som sedan blev 12 veckor. Så häromveckan var det äntligen dags att hämta fönstren - då hade de fel hängning. Höger istället för vänster på dörren och tvärtom för fönstret. Puh! Nu är det drygt 7 v leverans tills nästa försök (nu är de ju inte semestertider i alla fall). Får hoppas att allt är rätt då.. Den glädje jag ändå kände - trots att det kommer att bli rekordlång leveranstid - när jag såg hur vacker både dörren och fönstret är håller ändå humöret uppe på topp! För det är slutresultatet som är det viktiga. Tänk när vi har spröjsade fönster på hela huset.. :)


Vårt fina originalfönster.

2 kommentarer:

  1. Håller med, fönstren är oerhört viktiga. Vi har både orginalfönster och några "svarta hål". De fula 70-talsfönstren i vardagsrummet försvinner när vi byggt till glasverandan. Jag håller på och renoverar gamla fönster med spröjs som kommer att bli så fina när de är på plats. Grattis till den nya fina fönstren.
    Kul blogg, den ska jag läsa ofta!
    Hälsningar Helena

    SvaraRadera
  2. Hoppas jag får komma på husesyn någongång! :) Det verkar som om ni får det jättefint!

    SvaraRadera