tisdag 29 december 2009

Stoligt


Mörkt stålgrå Tolixstol. Bild från www.saatchi-gallery.co.uk

Nu har jag sålt vårt matbord. Vi har ett annat bord vi kan ta in och några udda, fula stolar. Bordet tror jag att vi ska behålla, men vad ska vi ha för stolar?? Gillar Leksandstolar, vissa pinnstolar, Tolix, sjuan, myran, Eames-stolar.. de tre sista får jag inte med mig E på tyvärr. Funderar också på om vi ska blanda sorter och hålla ihop det med en färg - då kan man ju sitta på den stol man gillar! :) Eller om jag ska kombinera några vita Leksandsstolar med mörkt stålgrå Tolixtolar? Jag gillar kontrasten gammaldags möter industri. Alternativt gammaldags möter modernt med t ex sjuan. Jag får nog sova på saken i mer än en natt!


Leksandstolen. Bild från stolen.nu

2 kommentarer:

  1. Jag skulle sparat era udda pinn-stolar och målat i enhetlig färg. Då får du ju "gammalt utseende i olika former" i ny tappning (färgen)
    Jag gillar också att kombinera gammalt med nytt men spontant den pinnstolen du visar och tolixen nja e ru riktigt säker på det? ;) nä du sa just att du inte var riktigt säker. Jag skulle nog vilja ha nåt element i den ena stolen som talar i den andra om du förstår vad jag menar. Känns som leksandstolen och tolixstolen liksom inte alls snackar samma språk? Jag tänker att dynan kanske skulle påminna om varandra i formen eller vad som - har du sett denna lilla film som du kan inspireras av http://tv.ikea.se/interior_objects/1805 :)
    Lycka till! Kram Camilla

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för dina tankar! De gav mig lite att tänka på :) Jag har funderat hit och dit och tänkt som du beskriver, men så helt plötsligt tyckte jag att jag hittat 2 stolar som jag gillade så mycket så det inte spelade någon roll att de är så olika...Jag funderar vidare lite till innan jag slår till eftersom stolarna är ganska dyra. De är inte så lätta att fynda någon av dem, men särskilt inte Tolixen som inte så vanlig än. Jag återkommer med hur detta slutar :) Och tyck gärna till igen här på bloggen. Stor KRAM å vi ses snart!

    SvaraRadera