torsdag 10 december 2009

Inredningskoncept

Som ansvarig för Vecturas visuella identitet, i vilket ett inredningskoncept ingår, får jag då och då frågan: varför ska ett tjänsteföretag arbeta med sin inredning?

Det korta och förenklade svaret är att det är kostsamt och negativt för ett företag att inte göra det.

Det längre svaret innefattar fler och mer betydande aspekter. Ett företags lokaler är ett viktigt instrument för att förmedla företagets identitet. Det visuella intrycket ger en omedelbar bild av företaget och lokalernas utformning ska därför, precis som den grafiska profilen, spegla företagets verksamhet.

Hur ett företag ser ut; i sina lo­kaler, i tryckt och digital media, hur personalen klär sig etc. skapar en föreställning om företaget hos både kunder och personal. Därför är det viktigt att alla visuella intryck stäm­mer överens med varandra och bygger på företagets identitet. Annars kan varumärket till och med skadas.

Utan ett inredningskoncept måste man också tänka nytt hela tiden, vilket tar tid och kostar pengar. Har man ett koncept har man möjlighet att få mycket bättre priser eftersom leverantörerna vet att det blir större volymer. Det kostar mer att köpa olika inredning (och kanske till och med ful!) än att köpa enhetlig, genomtänkt och snygg!

Ett företag som har mer än en etablering bör i min uppfattning se över behovet av riktlinjer för inredningen av kostnadsskäl, men framförallt för att styrkan i identiteten ska finnas kvar – både inåt i organisationen och utåt. När de gäller den grafiska profilen är detta en självklarhet och fler och fler tänker på samma sätt när det gäller inredningen.

Alltså, det tyngsta skälet för ett inredningskoncept är att det stärker och bygger företagets varumärke. Det ger effekter som att kunden känner igen företaget i Göteborg efter att ha varit i Malmö. Det blir också tydligt för kunden vad företaget står för i och med denna enhetlighet och tydlighet. Det i sin tur leder till en känsla av trygghet och trovärdighet. De sistnämnda egenskaperna vill de flesta företag förmedla - kopplat till just sin identitet.

De flesta organisationer har ett antal par värdeord som ska genomsyra verksamheten. Dessa ska vara utgångspunkten för alla processer i organisationen och då självklart också när man arbetar fram ett inredningskoncept. Ska företaget stå för trygghet? Är det ett modernt företag? Vill företaget vara ledande inom sin verksamhet? De värdeord som finns i organisationen, d v s den identitet företaget har och vill signalera, ska avspeglas i alla delar, inklusive inredningen.

Ett väl genomtänkt och starkt inredningskoncept blir alltså en viktig identitetsbärare. Utanför den traditionella butiksverksamheten har t ex bankerna som kommit långt när det gäller det här tänket. Där kan man se tydliga koder för såväl inredning som klädsel utöver den grafiska formen.

Är man tydlig och konsekvent när det gäller inredningen förstärker man bilden av företaget. Det i sin tur stärker varumärket och skapar tyngd och trovärdighet åt organisationen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar